Handelsvillkor

Dessa villkor gäller för köp av varor på dftp.se och för leverans i Sverige.

Allmän information

Design For The People ägs och drivs av

Nordlux Sverige AB
c/o KGH Accountancy & VAT Services AB
Box 202 | 452 24 Strömstad

Org. nummer: 559063-0215


info@dftpglobal.com
+46 (0)52-64 56 110

 

Beställning och betalning

dftp.se är öppet dygnet runt, så du kan handla nästan när som helst. Vi kan dock behöva stänga ner webbplatsen tillfälligt för att utföra underhåll. Köp kan endast göras när webbutiken är öppen och tillgänglig.

För att handla på dftp.se måste du vara 18 år eller äldre och ha ett giltigt betalkort som vi accepterar. Om du ännu inte har fyllt 18 år får du ändå köpa varor om du har fått din vårdnadshavares samtycke eller på annat sätt har laglig rätt att genomföra köpet.

Vi accepterar följande betalningsmetoder:

  • Mastercard
  • Visa
  • Maestro
  • Apple Pay
  • Google Pay
  • American Express
  • Union Pay
  • iDEAL

Välj vilka varor du vill köpa och klicka på det antal du vill ha i varukorgen. Du kan ändra innehållet i din varukorg fram till den tidpunkt då du gör din beställning och du kan när som helst kontrollera innehållet och priset på varorna. Alla priser på dftp.se är inklusive moms och eventuella andra skatter. Fri frakt i Sverige gäller vid köp för 799 kr eller mer.

När du är redo att göra din beställning klickar du på varukorgen och anger dina kontaktuppgifter – fullständigt namn, adress, e-post och telefonnummer – samt väljer betalnings- och leveransmetod.

Du kan ändra innehållet i din varukorg ända tills du bekräftar ditt köp genom att klicka på knappen ”Gå till betalning”. Din beställning vidarebefordras sedan till dftp.se

Betalningen dras inte från ditt kort förrän beställningen har behandlats och paketet har skickats från vårt lager. När du betalar i webbshoppen med ditt kort reserveras beloppet initialt för att sedan dras från kortet vid avsändandet. Från det att du anger dina kortuppgifter och gör din beställning har vi sju dagar på oss att debitera betalningen, annars annulleras reservationen.

Om du upptäcker att en reservation inte har annullerats inom sju dagar ska du kontakta din kortutgivare eftersom endast din kortutgivare kan annullera reservationen.

Om du annullerar din beställning innan den har skickats annulleras även reservationen. I de flesta fall tar detta några arbetsdagar.

Vår betalningsplattform använder en auktoriserad betalningsserver som krypterar alla dina kortuppgifter med hjälp av SSL-protokollet (Secure Socket Layer). Det innebär att dina uppgifter inte kan fångas upp.

Beställningsbekräftelse

Efter att ha gjort en beställning får du en beställningsbekräftelse från dftp.se. Den innehåller en sammanfattning av ditt köp och det totala priset. Bekräftelsen utgör inte ett godkännande av en beställning från oss. Först när vi har skickat varorna och skickar ditt kvitto via e-post anses din beställning accepterad och därmed bindande för dftp.se.

Leverans

För försändelser i Sverige använder vi PostNord för utlämning respektive hemleverans. Leveranstiden är normalt 1–3 arbetsdagar (+1 arbetsdag till öar utan broförbindelse).

Du väljer leveranssätt i beställningsfönstret. Om du väljer leverans till en privatadress har du möjlighet att välja om paketet ska lämnas på adressen eller inte.

Vi försäkrar alla försändelser mot förlust och skada under transport från vårt lager till mottagarens adress eller till ett utlämningsställe. Så snart en försändelse har kvitterats ut på avtalad adress upphör försäkringen att gälla.

Vid order över 799 kr är leveransen kostnadsfri om du väljer det billigaste leveransalternativet.

Avbeställningar och returer

dftp.se erbjuder 30 dagars ångerrätt på alla köp.

Ångerfristen löper ut 30 dagar efter den dag då du tar emot varan eller fysiskt får den i din besittning. Om sista dagen för utövande av ångerrätten infaller på en allmän helgdag, ett veckoslut, den 24 december eller den 31 december löper fristen ut nästföljande vardag. Ångerfristen gäller om du skickar ett meddelande om att du utnyttjar din ångerrätt innan ångerfristen på 30 dagar har löpt ut.

För att utöva din ångerrätt måste du på ett tydligt sätt, t.ex. genom brev eller e-post, tala om för oss att du vill ångra ditt köp.

Starta returprocessen genom att kontakta oss på info@dftpglobal.com – bifoga denna returblankett: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0761/9169/5193/files/standard-fortrydelsesformular-Dftpglobal.com_v2.pdf?v=1696493463

Du står för kostnaden för att returnera varor till oss, och ansvarar för varorna tills de är i vår besittning. Detta innebär att du inte kan kräva ersättning från dftp.se om paketet kommer bort under transporten.

Om du har köpt flera varor från oss kan du naturligtvis returnera en eller flera varor, även om de har köpts i en enda beställning. Den ursprungliga leveransavgiften återbetalas inte i sådana fall.

Du måste bifoga en kopia av beställningsbekräftelsen eller annat inköpsbevis. Dessutom underlättar det hanteringen om du bifogar en kopia av din returblankett.

OBS! Vi accepterar inte paket som ska hämtas på annan adress eller paket som skickas mot efterkrav.

VIKTIGT: Vi förväntar oss att du skickar varorna så snart som möjligt efter att du har meddelat att du ångrar dig, och du måste returnera dem senast 14 dagar efter att du har utnyttjat din ångerrätt.

 

Varor ska returneras till denna adress:

Nordlux A/S
Østre Havnegade 34
9000 Aalborg
Danmark 

Varornas skick vid retur

När du returnerar en vara måste den vara i säljbart skick och som ny. Detta innebär att du får testa varan på det sätt som krävs för att fastställa dess art, egenskaper eller funktion. Du måste med andra ord undersöka varan som om du hade sett den i en fysisk butik. Varan får därför inte användas, utan endast undersökas.

Om varan har provats utöver vad som beskrivs ovan betraktar vi den som begagnad, vilket innebär att du om du häver köpet enbart får tillbaka en del eller inget alls av köpesumman, beroende på varans kommersiella värde.

Varans förpackning och den medföljande påsen utgör också en del av varans värde. Det är därför viktigt att dessa delar förblir intakta och att du packar varan exakt som du fick den.

Återbetalning av köpesumman

Om du ångrar ditt köp återbetalas köpesumman till dig. Vid en värdeminskning som du är ansvarig för dras denna av från köpesumman. Vi återbetalar beloppet inom 14 dagar från den dag då vi mottog meddelandet om ditt beslut att häva avtalet, om vi har mottagit varan eller ett returbevis.

Vi återbetalar pengarna med samma betalningsmetod som du använde för att genomföra köpet.

OBS! Du kan förlora hela eller delar av din köpesumma. Detta sker om varans värde har minskat på grund av att

  • du faktiskt har använt varan
  • varan har skadats medan du var ansvarig för den
  • du har hanterat varan på ett annat sätt än vad som var nödvändigt för att du skulle kunna fastställa dess art, egenskaper och funktion.

Rätt till klagomål

När du handlar hos oss som konsument gäller den danska köplagen. Detta innebär att du har 24 månaders reklamationsrätt.

Lämna in ett klagomål eller kontakta oss innan du skickar varor. Om din reklamation är befogad kommer du antingen att kunna få varan reparerad, utbytt, återbetald eller nedsatt i pris, beroende på den specifika situationen.

Du måste reklamera inom ”skälig tid” efter att du har upptäckt felet. Om du reklamerar inom två månader från att du upptäckte felet anses reklamationen alltid ha skett i rätt tid.

Det krävs att reklamationen är befogad och att felet inte har uppstått till följd av felaktig användning av produkten.

Börja din reklamation med att skicka ett e-postmeddelande till oss med en beskrivning av felet på info@dftpglobal.com. Bifoga en kopia på ditt kvitto.

Vi bedömer sedan ärendet och föreslår en lösning. Om du måste returnera varan genererar vi en returetikett åt dig. I ett sådant fall är du ansvarig för att varan skickas på ett säkert sätt och att den inte skadas under transporten.

Integritetspolicy

Om du vill läsa vår integritetspolicy kan du göra det här.

Tillämplig lag och jurisdiktionsort

Vid köp av varor på dftp.se gäller svensk lag. Samtliga tvister ska avgöras i allmän svensk domstol.

Rätt till klagomål

Om du vill göra en reklamation av ditt köp kontaktar du info@dftpglobal.com. Om parterna inte kan hitta en lösning kan du lämna in ditt klagomål här:

https://www.konsumentverket.se/